15.09.2025 15:55:15
Zduńska Wola

Stanowisko zakładów przemysłowych w sprawie budowy spalarni odpadów

Wraca sprawa planowanej budowy spalarni odpadów komunalnych, którą na swoim terenie chce wybudować Elektrociepłownia Zduńska Wola. Do władz miasta oraz radnych miejskich trafiło pismo, w którym trzy duże zakłady przemysłowe popierają proces dekarbonizacji Elektrociepłowni z wykorzystaniem paliwa alternatywnego na bazie odpadów komunalnych.

(fot. nasze.fm)

Zwracamy uwagę, że do zduńskowolskich zakładów przemysłowych, kluczowych pracodawców w mieście i regionie, trafia około 30% ciepła wytwarzanego przez Elektrociepłownię. Dostarczana para technologiczna jest niezbędna dla prowadzenia procesów produkcyjnych. Stanowi także istotny czynnik kosztowy. Dane Urzędu Regulacji Energetyki oraz doświadczenia rynkowe wskazują jednoznacznie, że ciepło produkowane w instalacjach wykorzystujących paliwo z odpadów komunalnych należy do najtańszych, a jego ceny są znacząco niższe w porównaniu ze źródłami spalającymi węgiel, gaz czy biomasę. Elektrociepłownia na RDF stwarza także możliwość zakupu energii z tzw. zielonymi certyfikatami. Pozyskiwanie tańszego ciepła z instalacji niskoemisyjnej stanowi obligatoryjny warunek dalszego funkcjonowania i rozwoju zakładów przemysłowych. Wpłynie znacząco na konkurencyjność oferowanych przez nas produktów i przełoży się bezpośrednio na stabilność zatrudnienia oraz możliwość tworzenia nowych miejsce pracy. Wzmocni również potencjał i atrakcyjność inwestycyjną Zduńskiej Woli. Zwracamy się z apelem do Prezydenta oraz Radnych Rady Miasta Zduńska Wola o uwzględnienie w realizowanych działaniach administracyjnych i planistycznych wyrażonych przez nas oczekiwań, istotnych z perspektywy sytuacji gospodarczej w mieście i regionie, wielu lokalnych przedsiębiorstw i zatrudnionych w nich pracowników. - czytamy w piśmie przesłanym do władz miasta, radnych, a także do naszej redakcji.

- Musimy pamiętać, że około 1/3 ciepła produkowanego przez Elektrociepłownię trafia do przemysłu ulokowanego tutaj w naszym sąsiedztwie. W tym przemyśle pracują mieszkańcy, którzy w jakiś tam sposób znaleźli zatrudnienie i od tych środowisk, od tego przemysłu, widzimy takie zapytania, co zrobimy w tym zakresie, żeby to ciepło po pierwsze było zdekarbonizowane, czyli tak zwane zielone, a drugie, żeby było tanie, bo nie da się ukryć, że to ciepło zielone ma charakter taki wizerunkowy i pewne produkty, które mają ten ślad węglowy bardzo niski, są lepiej postrzegane komercyjnie, łatwiej pozyskać rynki zbytu, w szczególności za granicą. Natomiast nie da się ukryć, że ciepło stanowi też duży udział kosztowy tych zakładów i Ci przedsiębiorcy domagają się, żeby to ciepło było zielone i tanie - zaznacza Zbigniew Płuciennik, dyrektor ds. technicznych Elektrociepłowni i dodaje, że odpowiedzią na to jest właśnie instalacja, którą spółka chce wybudować na swoim terenie.

- Zaplanowaliśmy instalację, która z jednej strony wpisuje się w ten ekologiczny charakter, a z drugiej strony daje gwarancję ciepła o niskim koszcie wytworzenia. Mamy w tej chwili decyzję środowiskową, która została podtrzymana w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym. Złożyliśmy wniosek o wydanie warunków zabudowy, tak zwana decyzja lokalizacyjna celu publicznego. I tutaj trzeba powiedzieć, że akurat te nasze działania zbiegły się w czasie z uchwałą podjętą przez Radę Miasta Zduńska Wola, która wszczęła pracę nad określeniem planu zagospodarowania przestrzennego, na których występuje nasza Elektrociepłownia. To wszystko powoduje, że w jakiś tam sposób mamy zamkniętą drogę uzyskania tych warunków, a to jest coś niezbędnego do podjęcia dalszych działań inwestycyjnych - zwraca uwagę dyrektor Płuciennik.

W wspomniana uchwała o przygotowaniu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla terenu przy ul. Murarskiej, na którym mieszczą się obiekty Elektrociepłowni, została przyjęta przez zduńskowolską radę miasta na sesji w marcu br. Plan jest obecnie w opracowaniu.

- Oczywiście ta uchwała ma swój ciąg dalszy, trwają obecnie prace nad sporządzaniem takiego planu. Ja przypomnę, że do końca kwietnia br. mieszkańcy mieli czas na składanie swoich wniosków do tego planu. Tych wniosków wpłynęło całkiem sporo, bo około 280, z lekką przewagą tych wniosków, które mówiły o zakazie czy braku zgody na budowę spalarni, ale faktycznie było również sporo wniosków popierających budowę takiej instalacji na działkach należących do Elektrociepłowni - mówi prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora i dodaje, że w uzasadnieniu do przyjętej przez radnych uchwały nie ma wskazania, czy na działkach Elektrociepłowni taka instalacja powinna powstać, czy też NIE.

- To się okaże m.in. po analizie wniosków, po analizie sytuacji środowiskowej na miejscu i oczywiście zrobią to specjaliści. Będzie również moment na wyłożenie projektu tego planu, wtedy także będzie można składać swoje opinie. To nastąpi po nowym roku i to również będzie odpowiedni czas, kiedy losy takiego planu czy jego kształtu będą się ważyły. Ten projekt powinniśmy przyjąć przed kwietniem 2026 roku. Natomiast co do pisma podpisanego przez trzy zakłady przemysłowe, to myślę, że olbrzymia większość popiera dekarbonizację. Wiemy, że od węgla odejść musimy z różnych względów ekonomicznych, środowiskowych. Natomiast inwestycja lokowana w tym miejscu, na terenach, na działkach, które dosyć blisko położone są zabudowy mieszkaniowej, niefortunnie niestety tam ulokowanej, oczywiście wzbudza olbrzymie kontrowersje. Wszyscy pamiętamy rozprawę administracyjną i petycje podpisane przez wiele tysięcy mieszkańców Zduńskiej Woli. W tej chwili trwają oceny wniosków. Zobaczymy jakie będą efekty. Sprawy na obecnym etapie nie można przesądzić - podkreśla prezydent Zduńskiej Woli.

Komentarze

streetfighter25
20.09.2025 08:39:40
W całej Polsce nie ma spalarni odpadów w tak małym mieście jakim jest Zduńska Wola, spalarnie buduje się w dużych miastach/aglomeracjach, a nie w malutkiej mieścinie, gdzie mieszkańcy nie są w stanie wytworzyć wystarczającej ilości odpadów, więc Elektrociepłownia będzie musiała odpady sprowadzać, tylko skąd skoro w Łodzi buduje się spalarnia na to samo paliwo? I proszę nie przytaczać przykładów spalarni z wielkiego miasta jakim jest Wiedeń....
Dlaczego?
19.09.2025 18:11:25
Dlaczego nikt z tych firm nie podpisał się pod niby swoim stanowiskiem? Coś jest to podejrzane, ze musimy zgadywać jakoe ro firmy są za wybudowaniem spalarni, czyżby wstyd bylo się podpisać?
Streetfighter25
19.09.2025 17:01:43
Proszę nie okłamywać mieszkańców. Spalanie odpadów generuje wiecej CO2 niż spalanie węgla. Proszę się wykazać kreatywnością i wymyślić inny sposób na konieczną dekarbonizację.
Talent
17.09.2025 12:31:20
Do FEYRO: Cieszę się, że ta polemika jest kulturalna i merytoryczna, bo nawet zgodziłeś się w kilku kwestiach. To ja też się z Tobą zgodzę w tym, że karygodne jest zezwalanie na import śmieci, z którym nie poradziły sobie wszystkie rządy. Zgadzasz się też, że węgiel jest droższy pisząc „że ten węgiel nie jest aż taki drogi”. Przecież sama wyobraźnia wystarczy, że coś co trzeba wykopać kilometr pod ziemią musi kosztować. Milcząco zgodziłeś się chyba też że oprócz naszego finansowania górniczych trzynastek; „14”...czy innych Barbórek w trwale nierentownych kopalniach są koszty niemierzalne takie jak życie ludzkie, zdrowie czy zniszczone środowisko. A może przemówi to, że są miasta śląskie takie jak Czechowice w których jest kopalnia, ale paradoksalnie przodują u siebie w dekarbonizacji i zakazują palenia węglem. Przypomina to mało znany przypadek niemieckiej firmy IG FARBEN, w której załoga protestowała przeciw ograniczaniu produkcji gazu Cyklon-B pod koniec II wojny.
Feyro do Talent
17.09.2025 06:55:45
Zgadzam się - śmieci tak czy siak mamy bo producenci towarów je produkują - to nie Kowalski jest ich producentem. Jak również niekoniecznie chciałbym mieszkać przy wysypisku. Natomiast jak to w PL bywa: zamiast nasze śmieci okaże się, że będziemy nagle spalać wszystkich dookoła, niewiadomego pochodzenia - ale nie będą to nasze śmieci. A co najważniejsze ani wywóz śmieci nie będzie tańczy, ani ciepło. Przypomnę - segregujcie śmieci to będzie taniej. Dzisiaj wykonujemy pracę za innych a jest wielokrotnie drożej. Co do węgla - wielokrotnie już udowodniono w wyliczeniach, że ten węgiel nie jest aż taki drogi, tylko wszystkie obciążenia windują jego cenę. A wszelkiego rodzaju dodatki aby się w ogóle opłacało też są do wiatraków itp. fotowoltaiki, pomp ciepła itp.
Do Zbyszek
17.09.2025 06:11:28
Masz szklaną kulę w której czytasz jakie bedą ceny w przyszłości,czy tak Ci powiedzieli w telewizji dla bezobjawowo inteligętnych-TV Republika (czyt.RuSSpublika.Po Twojej wypowiedzi już mogę wywnioskować że jesteś zniewolony przez banki-wypłacaj gotówke w okienku kasowym w banku(po wpływie wypłaty,renty czy emerytury) i nie będziesz uzależniony od działajacych lub nie działających bankomatów.Gotówka to wolność.
Janek
16.09.2025 12:58:48
Budują w Suwałkach, Włocławku, Krośnie, Gliwicach, nawet uzdrowiskowym Inowrocławiu. U nas nie bo nie. Gdyby to od mieszkańców Zduńskiej zależało, to do tego miasta kolej by jeszcze nie dotarła.
ZBYSZEK
16.09.2025 11:41:11
klamia i mamia spoleczenstwo ze bedzie taniej , Ktore z przedsiebiorstw proponuje obnizenie cen na i te.swoje produkty???Nic nie bedzie taniej,a koszty wzrosna i w efekcie bedzie jeszcze drozej. Banki nic nie produkuja, maja ogromne zyski i co roku podnosza wszelkie oplaty /prowizje,oplaty za korzystanie z karty, itp. likwiduja swoje bankomaty aby utrudnic ludziom dostep do uslug. W takiej ZD-WOLI tylko 2 bankomaty ma bank PEKAO, w ktorych ciagle sa klopoty z wyplata gotowki. Kiedy to sie zmieni???
Alex
16.09.2025 10:46:22
Czy mowa jest o tych firmach które stoją w dokach startowych przy łączniku?
Talent
16.09.2025 10:31:58
Do FEYRO: Masz rację bo wszystko ma jakąś wartość kaloryczną ale zwróć uwagę, że śmieci mamy tak czy owak bo wszyscy je wytwarzamy i ja i Ty. Coś trzeba z nimi zrobić a nikt ich nie chce koło siebie, jeszcze bardziej niż ciepłowni. Musisz się z tym zgodzić -no chyba , że chcesz mieć obok siebie wysypisko. Pominąłeś skrzętnie cały aspekt zatrucia środowiska przez kopalnie i tego, że na górnictwo robimy od lat zrzutkę narodową w miliardach zł. -Biedniejsi karmią bogatych.
mieszkaniec
16.09.2025 10:14:38
...stara ubecka metoda. Kłamać i powtarzać, że będzie dobrze. Ludzie się oswoją z tematem i z bezsilności odpuszczą. I tak powstanie spalarnia. A Urząd Miasta w wypowiedziach pana Pokory jak zwykle coś mówi ale w taki sposób aby nic nie powiedzieć.
Mirek
16.09.2025 07:05:22
Dziwię sie protesta przecież niemieckie śmieci nie trują, sa ekologiczne i mozna palić.
cudak
16.09.2025 06:28:43
Teraz to różne cuda będą opowiadane. Tak odczujecie na rachunkach jak płacicie taniej za wywóz śmieci...
Feyro do Talent
16.09.2025 05:18:50
skoro można spalać śmieci ekologicznie bez smrodu to tym bardziej ten "wungiel". A prawda jest taka, że niby w imię tańszej energii mamy palić śmieci, a będzie tak, że płacić będziemy jeszcze więcej - cyfra musi się zgadzać - nie ekologia niestety.
Andrzej
15.09.2025 22:23:32
W Skandynawii działa sporo spalarni śmieci i ja jestem również za pod warunkiem że nie będzie to spalarnia która ma palenisko tylko i komin ale będzie to spalarnia która oprócz tych elementów będzie miała filtry które wyłapią pierwiastki z tablicy Mendelejewa ale to kosztuje grube miliony jak to nam zagwarantują to jestem za
Talent
15.09.2025 21:27:55
Nie dziwota, że część prostych ludzi dała się ogłupić niektórym politykom co to napuścili ich na „wykształciuchów” i chcą mieć tani prąd z drogiego węgla (plus zatrute rzeki i powietrze). Oni nie zgodzą się na żaden wiatrak czy fotowoltaikę -chyba że na kościołach, ale że radni też są tacy zacofani to przeraża. Wungiel ma być i już: Niech dymi, niech ryby pozdychają w rzekach, niech dzieci umierają na astmę a górnicy pod ziemią, niech miasta na Śląsku pozapadają się wraz z cmentarzami, ale „niech żyje 200 lat nasze czarne złoto”. My biedne włókniarki zapłacimy bogatym górnikom za nich ZUS i wczesne emerytury.
Piotr
15.09.2025 19:34:45
Jestem za. Protestują właściciele domków jednorodzinnych bo nie mają w tym interesu .My z bloków jesteśmy za. Odczujemy to na rachunkach za ogrzewanie. Ci z domków mogą zakładać pompy ciepła, fotowoltaikę, itp.My nawet jak byśmy chcieli to nie możemy. A poza tym zapraszam do słynnej już spalarni w Wiedniu, byłem , widziałem nie czułem. A Zduni ma powstać jeszcze nowoczesniejsza.

Więcej informacji

MATERIAŁ SPONSOROWANY

Bank Pekao S.A. przenosi placówkę w Sieradzu do nowej lokalizacji

Dzisiaj, 05:07:29

Bank Pekao S.A. informuje o przeniesieniu swojej placówki w Sieradzu, z ul. Jana Pawła II 52 (Titanic) do nowej siedziby zlokalizowanej przy Alei Pokoju 15/7. Zmiana obowiązuje od 4 grudnia, klienci mogą już skorzystać z pełnego zakresu usług bankowych w nowoczesnej, udoskonalonej przestrzeni.

Sieradz

Dworek Świętego Mikołaja

Wczoraj, 16:08:45

W pierwszy weekend grudnia Dworek Modrzewiowy w parku Staromiejskim zmieni się w "Dworek Świętego Mikołaja". Będzie tam mógł zajrzeć każdy chętny.

0
region

Miasta stroją się na nadchodzące święta

Wczoraj, 12:28:02

Czuć już atmosferę nadchodzących świąt Bożego Narodzenia. To m.in. za sprawą ozdób i oświetlenia, które są właśnie montowane w miastach naszego regionu. Przykładem Sieradz czy Zduńska Wola.

3
On AirTeraz gra

Michał Sieczkowski

michal.sieczkowski@nasze.fm
Nasze Radio 104,7 FM
Co teraz?
Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie!
Co teraz?
On Air
09:17
Nie Szkoda Róż
Wawele
00:00 00:00
5.12.2025 Wraca konkurs fryzjerski w Sieradzu
4.12.2025 Jarmarki i wydarzenia świąteczne w regionie
4.12.2025 Odpady... jest ich coraz więcej, a ich zagospodarowanie coraz droższe - audycja nr 10
4.12.2025 Budżet 2026 Muzeum Okręgowego w Sieradzu
3.12.2025 Radiowa Posesja. Gościem Artur Ławniczak, burmistrz Gminy i Miasta Szadek

Co, gdzie, kiedy

05.12.2025
2. kolejka III ligi futsalu: Ławeczkowcy - Bingo Futsal
Hala Zespołu Szkół Katolickich w Sieradzu
Otwarcie wystawy "Mirror - face to face"
Biuro Wystaw Artystycznych w Sieradzu
Zduńskowolski Jarmark - Mieszkamy i świętujemy razem już 200 lat!
Plac Wolności 26 w Zduńskiej Woli
06.12.2025
Mikołajkowy koncert Olka Grotowskiego i Olgi Leszczyńskiej
Centrum Informacji Kulturalnej w Sieradzu, Rynek 18
Spektakl "Następnego dnia rano"
Teatr Miejski w Sieradzu
Z tradycją i ze smakiem
Ogród Zmysłów w Poddębicach, ul. Mickiewicza 9
Zduńskowolski Jarmark - Mieszkamy i świętujemy razem już 200 lat!
Plac Wolności 26 w Zduńskiej Woli
07.12.2025
Zduńskowolski Jarmark - Mieszkamy i świętujemy razem już 200 lat!
Plac Wolności 26 w Zduńskiej Woli
Jarmark Adwentowy
Błaszki, pow. sieradzki
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1
sombr
12 to 12
2
Oskar Cyms
Zabierz mnie
3
Igo
Bruce
Nasze Radio 104,7 FM
🎵 Ładowanie...