21.05.2010 12:47:36
region

Sieradz: Wzgórze Zamkowe wypięknieje

W sieradzkim magistracie rozstrzygnięto konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno - urbanistycznej zagospodarowania obszaru Parku Kulturowego "Wzgórze Zamkowe".

(fot. Biuro Architektoniczne LIMBA)

Mówi prezydent Sieradza Jacek Walczak:

Bardzo dobrze się stało. Jeśli mamy mieć jakiekolwiek podpowiedzi z Krakowa, czyli takiej kolebki historyczności i Polski. Z tego należy się tylko cieszyć. Jest jeszcze jeden powód do radości. Są to ludzie, którzy obcują z tym na co dzień i wiedzą co jest potrzebne do zrealizowania i co da się zrobić. Cieszę się, że wygrała firma z Krakowa.

Zagospodarowanie Wzgórza Zamkowego i okolic jest częścią dużego projektu, w który wchodzi również rewitalizacja sieradzkiego Rynku. Dodatkowo wyeksponowane zostaną bunkry, które znajdują się wokół Skansenu.

Na zdjęciach prezentujemy koncepcję, która zwyciężyła w konkursie. Najlepszy okazał się projekt krakowskiego biura architektonicznego LIMBA.

Komentarze

~maciek-londyn
28.01.2011 23:50:13
Na poczatek,,do Sieradzanki,,, miasz racje ,i ja zagladalem na strone Grodu w Byczynie ,,mozna,a mozna.
A co ,,My musimy Wzgorze Zamkowe zabetonowac ,,??tak??

DO SZANOWNEGO PANA WALCZAKA,,,PANIE PREZYDENCIE

po pierwsze

mam takia mala prosbe ,,prosze patrzec, nie raz na takie strony jak ta,,,zawsze mozna jakies wnioski wyciagnac,

po drugie

ciekawe ile Miasto Sieradz wydalo na ten ,,piekny projekt,,z jakich to pieniedzy,,

po trzecie

zrobmy WRESZCIE cos w tym kierunku,,aby promowac Nasze Miasto jako miedzy innymi,,centrum rycerstwa,,a co w zwiazku z tym czerpac z tego korzysci nie tyko dla Miasta,,ale dla Nas i innych

ps,CZEGO PRZYKLADEM,,BRAWO-DLA SIERADZANKI,,
http://www.grod.pl.tl


POZDRAWIAM


,, NIE DLA BETONU,,

sieradzanka
28.01.2011 07:24:30
U nas to jest pacie władz na nowodzesność. Zabetonowany rynek teraz bedzie wzgórze. Dziwię się, że pieniądze unijne są marnotrawione przez wykorzystywanie na utrwalanie historii kierunkiem nowoczesności. Powinny być przekazywanie na rekonstrukcję miejsc historycznych w pierwotnym kształcie. W Byczynie /opolskie/ o tradycjach średniowiecznych potrafili uporać się ze świetnym przedsięwzięciem 'Gród w Byczynie http://www.grod.pl.tl/ i podobnych jest wiele. Bractwo w Sieradzu jest. Na taki obiekt przejeźdzając przez Sieradz się zagląda i mieszkańcy z dziećmi też by zaglądali przy okazji wyjścia na plac zabaw z dziećmi do parku miejskiego.. Tych odwiedzanych miejsc / ruin po zamkach/ jest bardzo wiele i zainteresowanie również spore. Wiem bo sama się po takowych włóczę, ale siieradzkie wzgórze niczym nie przyciąga i koncepcja zabetonowana wzgórza pogrzebie na zawsze walory arhitektoniczne i historyczne na zawsze. Wystarczy się rozejrzeć jaki jest popyt a nie prnąć w "nowoczesność w polu i zagrodzie"
maciek-londyn
28.01.2011 01:23:22
''Nie zgadzam się z koncepcją, że Zamek nie mógł by powstać !

1. Wyniki badan archeologicznych są, oczywiście trzeba by je ukończyć, bo one nie były po to żeby dowiedzieć się czegoś o Zamkach na Wzgórzu, ale żeby dla potrzeb PRL-owskiej polityki udowodnić, że coś było przed Kazimierzem Wielkim, że było polskie i że było !

2. Opisy delikatne są w Lustracjach Ziem. Możliwe, że jeszcze coś by się znalazło w Archiwach Sieradzkich w AGAD ( z tego co wiem, nie są one do końca "przejrzane"), są też dokumenty (chyba) u Czartoryskich. Do tego są archiwa niemieckie, czeskie, szwedzkie ... czy ktoś tam szukał ? Znając działanie Muzeum w Sieradzu i innych "kompetentnych" urzędników ... to NIE.

3. Są zamki Kazimierzowskie, najbliższy w Łęczycy. Zapewne podobieństwo musi być duże - wtedy branża budowlana i projektowo architektoniczna, była dość wąska. A i styl i filozofia była taka sama - a zamków takich jest kilka, więc specjaliści od Zamków, poważni historycy sztuki i można by spokojnie dojść do określonych wniosków.

No i może na koniec ... formalnie ... sam używam tego określenia ODBUDOWA, a bardziej adekwatne jest stwierdzenie ... REKONSTRUKCJA Zamku, bo faktycznie nie ma czego odbudowywać.''






..moje zdanie jest jedno powinno sie brnac w temat odbudowy ZAMKU SIERADZKIEGO,,,dlaczego?wystarczy dokladnie przesledzic historyczne dzieje sieradzkie,,,po drugie jaka to promocja dla miasta,,

...gdyby Pan Cierplikowski(fryzjer ) posiadal wtedy tyle kapitalu aby powstalo ''orle gniazdo''to problem zostalby rozwiazany,,,

po trzecie ,,Grunwald '' do czegos zobowiazuje,,prawda,,z taka druzyna ktora szla na krzyzaka,,,
Od niedawna zaczelismy wprowadzac tak fajna ,,lokalna tradycje,,wyprowadzania naszego rycerstwa pod Grunwald,,,,moze by ku temu sie sklaniac ,,aby to jakos promowac ,, na Polske ,,co wiadomo przyniesie wymierne korzysci dla Sieradza,,oczywiscie nic na hura,

jest juz dobre zaplecze.

Co do finansow (,,bo jak widze ,ze w Naszym Sieradzu,,,ma powstac ten beton to az mnie krew zalewa,,)
wiadomo spora czesc pochodzi z uni,,,ale moze pozyskac ,w zamian np za wpis do tablicy pamiatkowej,sponsora;
na pewno pomysly sa,,,,ale czy dobre checi ze strony urzedu???

p.s dzieki tubylec sa postawe,, i wam Ludzie

ziomalka
25.05.2010 15:43:49
W NAWIAZANIU DO WYPOWIEDZI PANA WALCZAKA-z czego tu sie cieszyc ze ludzie z Krakowa -;historycznej kolebki;wiedza co jest potrzebne nam SIERADZANĄ-wstyd dla prezydenta-to nasze WZGÓRZE -nasze nie KRAKOWA -jeśli Pan jako głowa naszego miasta nie wie co dla nas najlepsze to proponuje zmianę stanowiska-acha i gdzie maja znajdować sie wyeksponowane bunkry ??pod ławeczkami w śmiesznym parku-a moze jesZcze skoro sa fundusze to schronisko dla zwierząt,place zabaw dla dzieci z prawdziwego zdarzenia nie piaskowniece 2na 2,moze by tak wiecej pojemników na psie odchody,kosze na smieci ławki za blokami i mozna by tak wymieniać.NAWET POŻĄDNEJ PLAŻY NIE MAMY WIĘC PO CO TAKA FONNTANA??
sieradzanka
25.05.2010 15:33:41
tak cos zaczyna sie dziać-pytanie tylko dlaczego cos złego-absurdalnego.Co fontanna ma wspólnego z miejscem historycznym??co kiedys pokazemy naszym dzieciom?kpina kto to zaopiniował,gdzie nasze korzenie zwiazane z historia miasta?,Fontanna czemu nie ale dla dzieci np w parku na Broniewskiego....ile przetrfa-miesiąc bo zasypią ją smiecmi i szkłem-za dużo mamy pieniędzy to dajmy im poszkodowanym przez powodzie!!!PANIE WALCZAK LITOSCI MAMY WAŻNIEJSZE INWESTYCJE W SIERADZU-PAN POPATRZY PROSZE PANA........
Ala
25.05.2010 07:45:27
Skoro Wzgórze jest własnością Skarbu Państwa, to na jakiej podstawie Miłościwie panujący Prezydent zamierza je wybetonować??
tubylec
25.05.2010 06:00:01
do ~tak sobie gadam

No cóż. W zasadzie po za opisem stanu faktycznego i obecnego, reszta na nie !

1. Rynek, ba większość starówki nigdy nie była sensownie i celowo badana archeologicznie i nie wierz w mity i podania. Wszelkie badania były raczej wyrywkowe w nielicznych wykopach, w niektórych miejscach. Więc nie wiem skąd informacja, że Rynek był dwa razy "badany" bo niby kiedy ? Za PRL-u - jak robili płytę zrobili mniej więcej to co teraz ! Przy tych pracach i poprzednich widzimy co najwyżej warstwy z XVIII w. A Sieradz i Rynek jest ciut starszy ! Wspominasz o bunkrach niemieckich na Wzgórzu i masz rację sporo wtedy zdewastowano, ale co dzieje się teraz na Rynku ?! Robimy to samo studnie kanalizacyjne, rury, zbiorniki wkopywane są w warstwy średniowieczne, które są niszczone !

2. Wspominasz o pieniądzach ?! Ano - one są , a właściwie były bo za co te idiotyzmy są teraz robione, jak nie za pieniądze ? Można było z części głupot zrezygnować i w projekcie umieścić badania archeologiczne ! Ale do tego trzeba ... myśleć ? Wiesz i są też fundusze celowe w Ministerstwie Kultury, środki unijne, a rezygnując z badziewiastych imprez można by i w budżecie miasta coś wykroić - oszczędzając tylko na nich. Ale to trzeba chcieć, trzeba napisać sensowny projekt i plan, trzeba pochodzić, porozmawiać z kim trzeb ....

Niestety Twoje argumenty są żywcem wzięte z bełkotu urzędników i ludzi, którzy powinni to robić a nie robią - więc karmią "ciemny lud" dyrdymałami "bo ciemny lud to kupi".
tubylec
25.05.2010 05:59:08
Alan - a może wiesz na jakiej podstawie ? Jeszcze do niedawana działka na której jest Wzgórze była własnością Skarbu Państwa, czyli przekazanie tej działki ( o ile takie coś jest ) mogło nastąpić co najwyżej z ramienia Wojewody Łódzkiego, który jest przedstawicielem Skarbu Państwa.

Starosta jest jedynie administratorem terenu Skarbu Państwa w imieniu Wojewody i z racji, że jest to urząd samorządowy a nie Państwowy to ... chyba jednak nic Starosta nie może przekazać.

Z tego co wiem procedura działki powinna być taka, że teren Wzgórza powinna być wyłączony z działki, która się ciągnie aż do trasy na Łódź i obejmuje wody płynące, które są w gestii Państwa a nie samorządu (chodzi o Żeglinę). DO tego na planach "fosa" traktowana jest jako woda płynąca, co dodatkowo komplikuje sprawę.

Oczywiście można to wszystko "wyprostować" ale czy jesteś pewny, że w Sieradzu komuś się chciało ? UM też stoi na nie swoich a prywatnych gruntach :) Skansen stoi w części na działce Wzgórza, czyli też na terenie Skarbu Państwa ! :) Tu wszyscy robią tak jak chcą i jak im się wydaje, anie tak jak być powinno ! :(

Co do pana od Muzeum ... ciężko go nazwać dyrektorem, to szkoda słów, ale ciekawe co robi Rada Muzeum ! A teoretycznie jest takowa :)



Alan
24.05.2010 23:47:23
A ja się zgadzam z Panem/Panią ~aaa, tak jak i z wieloma innymi wpisami negującymi "unowocześnienie" wzgórza zamkowego. Co do podpisów (ich wiarygodności), to czym się różni ~aaa od no ~Zen czy Ala ??? Jak napiszesz Ala+nazwisko to możesz się stawiać. Internet ma to do siebie, że jest prawie anonimowy. Serdecznie pozdrawiam. Alan (a może Alladyn na przykład...).
Alan
24.05.2010 23:36:33
Częściowe tylko sprostowanie. Co do dyr. Muzeum - zgadzam się całkowicie. Starostwo natomiast nic nie ma do wzgórza zamkowego. Jakiś czas temu przekazało je we władanie Urzędowi Miasta - czytaj Prezydentowi.
Yam
24.05.2010 22:20:09
Wielkim problemem w odtworzeniu historii miasta jest dyrektor sieradzkiego muzeum. Człowiek na tym stanowisku powinien dbać o historie miasta, dla którego pracuje a jest to d...., któremu na niczym nie zależy. Jego bożek to starosta, który robi wszystko na przekór prezydentowi. Dlatego powstają takie durne pomysły jak beton na Wzgórzu Zamkowym
Zen
24.05.2010 19:37:25
Tak, w tym Bolesławcu. Została tylko wieża - co za fart! Natomiast ponizej wzgórza zamkowego jest mini muzeum. Obiekt samoobslugowy, z dużą odpornością na wandali. Jednak spełniajacy swoje zadanie. Przybliża historię zamku poprzez opisy i drobne elementy z niego pochodzące umieszczone w solidnych gablotach. Lepsze to niż alejki z kostki betonowej i fontanna. Jeżeli nie stać nas na prawdziwe uszanowanie tego niemego świadka historii jakim jest nasze wzgórze zamkowe, to zostawmy je w spokoju potomnym. Moze będą bogatsi i stworzą z niego np. muzeum - "tysiąc lat warownego wzgórza - od średniowiecznego zamku do bunkrów z II wojny światowej". A co do odbudowy zamku, to niejeden już odbudowano - oczywiście z różnym skutkiem. Co do braku dokumentacji, to ci znawcy, którzy kategorycznie twierdzą o ich braku, niechże powstrzymają swój scepcytyzm i zostawią to specjalistom. Moze nasze dzieci, nasi wnukowie, dadzą radę?
tak sobie gadam
24.05.2010 14:37:50
Ja osobiście od 20 lat nie postawiłem tam stopy, najzwyczajniej w świecie nie ma po co tam chodzić. Co z tego że to teren historyczny skoro tej historii tam nie widać (chyba że najnowszą historię gorzelnictwa jak wynika z opisów przez was zamieszczonych). Wykopaliska , cóż pewnie by się przydały, niestety są co najmniej dwa powody przeciw tego typu działaniom. Pierwszy to jak zwykle strona finansowa, drugi to bunkry w czasie budowy których zniszczono zapewne większość zabytków znajdujących się na wzgórzu.
Odnosząc się do tego co pokazano tutaj, to bliżej nieokreślone miejsca w oderwaniu od całości, osobiście wstrzymam się z wydawaniem werdyktu do momentu przedstawienia gotowego projektu.
Co do rynku, cóż "wykopaliska" były tam już chyba dwukrotnie, gdyby nie rewitalizacja zapewne nigdy nie sięgnęły by tak głęboko jak obecnie(powód ten sam co przy wzgórzu). Osobiście projekt rynku przypadł mi do gustu, ale jak wiadomo każdy ma inną wizję ( nie znaczy to że złą) i nigdy wszystkim się nie dogodzi. Zamiast skupiać się na wątpliwym potencjale tych miejsc jako magnesów na turystów, należy je w miarę spójnie połączyć architektonicznie tak aby służyły mieszkańcom miasta.

Pozdrawiam
tubylec
24.05.2010 12:51:26
"wygrała firma z Krakowa" ... jakby to miało o czymś przesądzać czy coś udowadniać ?!

Projekt Rynku wygrała firma z ... Wrocławia. A mają tam ładną Starówkę (czemu sobie we Wrocławiu nie zafundowali takich cudów jak w Sieradzu?).

Paradox polega na tym, że chyba bardziej "historyczny" i bardziej stylistczny był projekt rewitalizacyjny z .... Łodzi, której raczej nie ma co posądzać o historyczne korzenie ?!

Panie JW - to nie miasto autora projektu przesądza o wartości dzieła !

Jeśli już o miastach - to firma wykonująca prace na rynku ... jest chyba z Częstochowy ?! Znaczy się nasi lokalni budowlańcy nie dali rady ? I tak oto kasa z UE zamiast zostać w Sieradzu ... trafi gdzieś indziej :)

Jak zwykle GENIALNE !
tubylec
24.05.2010 12:44:02
No wiesz taka zmora ze Zduńskiej przeszła ?!

Tak chyba upadła wizja fontannowa :)

Ale jak widać zaraz przeszła do Sieradza ?! :)

I co ciekawe fontanny w mieście gdzie cena wody jest jedną z najwyższych w Polsce ! ;) A żeby było jeszcze lepiej to Sieradz wody ma w bród tej płynącej i głębinowej :) Zasoby są więc ogromne, a z fontanny będzie lecieć DROGOCENNA woda :)
tubylec
24.05.2010 12:26:53
Ostatnio w wyniku plebiscytu powstał "papież" i plac "teatralny" czyli kiczowata makatka w rejonie gotyckiego klasztoru !

Więc dajmy sobie spokój z plebiscytami !

W Sieradzu powinna działać, przy Urzędzie Miasta i Starostwie, niezależna i autonomiczna "struktura" złożona z historyków, archeologów, regionalistów, architektów i urbanistów, która nie tylko opiniowała by, takie czy inne działania, ale też na stałe zajmowałaby się problematyką rewitalizacji Starego Miasta - bo to co jest teraz, to nie jest rewitalizacja a przebudowa !

Oczywiście działania tej "struktury" mogłyby i powinny uwzględniać w jakimś stopniu opinie mieszkańców, choć z tym trzeba raczej uważać, bo rację często mają ci co najgłośniej krzyczą !
tubylec
24.05.2010 12:19:14
Pokładasz takie nadzieje w sieradzkich archeologach ? A gdzie oni byli gdy kombinowali z Rynkiem ?!

Widziałem i rozmawiałem z jednym z archeologów. No sorki ale małą motyczką ciężko coś uratować z pod opat koparki do tego w pojedynkę ! W końcu i Pan archeolog - przyznał, że to co się dzieje na rynku - to nie są nawet BADANIA RATUNKOWE ! a gdyby to nawet były badania ratunkowe - to ... i tak z nich nic się nie dowiemy !
Żal mi się go zrobiło - bo to był raczej smutny obraz i gorzkie słowa .

Nie wiem więc skąd przekonanie , że Wzgórze zostanie ocalone przed profanacją przez archeologów ?

Nie zgadzam się z koncepcją, że Zamek nie mógł by powstać !

1. Wyniki badan archeologicznych są, oczywiście trzeba by je ukończyć, bo one nie były po to żeby dowiedzieć się czegoś o Zamkach na Wzgórzu, ale żeby dla potrzeb PRL-owskiej polityki udowodnić, że coś było przed Kazimierzem Wielkim, że było polskie i że było !

2. Opisy delikatne są w Lustracjach Ziem. Możliwe, że jeszcze coś by się znalazło w Archiwach Sieradzkich w AGAD ( z tego co wiem, nie są one do końca "przejrzane"), są też dokumenty (chyba) u Czartoryskich. Do tego są archiwa niemieckie, czeskie, szwedzkie ... czy ktoś tam szukał ? Znając działanie Muzeum w Sieradzu i innych "kompetentnych" urzędników ... to NIE.

3. Są zamki Kazimierzowskie, najbliższy w Łęczycy. Zapewne podobieństwo musi być duże - wtedy branża budowlana i projektowo architektoniczna, była dość wąska. A i styl i filozofia była taka sama - a zamków takich jest kilka, więc specjaliści od Zamków, poważni historycy sztuki i można by spokojnie dojść do określonych wniosków.

No i może na koniec ... formalnie ... sam używam tego określenia ODBUDOWA, a bardziej adekwatne jest stwierdzenie ... REKONSTRUKCJA Zamku, bo faktycznie nie ma czego odbudowywać.

Jednak czy rekonstrukcja, czy odbudowa .... wymiar symboliczny, potencjał turystyczny i aktywizacyjny dla Sieradza, ale też regionu byłby ogromny !
Jednak do tego trzeba "sztabu" ludzi, dobrej woli, chęci, wiary i czasu - no i gdzieś z tyłu głowy ... zaplecza finansowego. Ale nie wiem czy Sieradz dostanie drugą szansę na fundusze rewitalizacyjne !! Po prostu zmarnowano czas, szansę i pieniądze !

tubylec
24.05.2010 11:58:13
Zakres prac na rynku- też się ma nijak do rzeczywistości.

Z historii:
To już było - była koncepcja parku na Wzgórzu - po niej to mamy właśnie drzewa do o koła Wzgórza i wykopaną do o koła Wzgórza fosę ! I jedno i drugie działanie też było bardzo nowatorskie - a poczynione straty w substancji archeologicznej ....

Wzgórze powinno zostać i być zadbane !! To wystarczy !? Może po nas , nasze dzieci będą miały więcej rozsądku i miłości do tego miasta !

A dlaczego teraz nie sprzątają Wzgórza !? PROSTE TO TEREN SKARBU PAŃSTWA - więc w zasadzie ZIEMIA NICZYJA !

DO RADNYCH I JW. JUŻ PRZESZLIŚCIE DO HISTORII TEGO MIASTA NISZCZĄC RYNEK I BLOKUJĄC NA KOLEJNE DZIESIĄTKI LAT POZNANIE JEGO HISTORII !

SIERADZOWI GRATULUJEMY WŁADZ, RADNYCH, PREZYDENTA I BOMBKI

Amen
gustaw
24.05.2010 00:41:02
facet się moczył jak był mały (a może mu to zostalo) i lubi fontanny;))))))
aaa
24.05.2010 00:07:37
To zgłoś to na Policję, jeden z drugim i "pokaż palcem", kto postawił coś z tych cegieł, a nie obrażaj wszystkich mieszkających w okolicy wzgórza. (Mój podpis jest moją sprawą. Lepszy jest np. "duperelka" ???. A Ty to faktycznie Krzysiek ??? Może Krzysiek M. np???). Miasto zamiast rozpieprzać Przeds. Komunalne powinno zrobić tymi "siłami" porządek na wzgórzu, tak, żeby można tam było spokojnie pospacerować. Może też wreszcie ktoś przekona "wadze", że skansen powinien być miejscem w którym coś się powinno dziać nie tylko okazjonalnie. Spróbuj np. pokazać komuś przyjezdnemu z rodziny sieradzki skansen po południu. Bez zgody p.Kowalskiego nie da rady. Obiekt chroniony i nie do zwiedzania "tak sobie". Miasto i Starostwo nie widzą możliwości porozumienia się między sobą. Każda "wadza", to osobna piaskownica i innym wara.
Ala
24.05.2010 00:07:17
No cóż Krzysztofie, niektórym widać ta prawda "nie pasuje" i jak słusznie zauważyłeś nie maja odwagi by się pod tym podpisać. ~Piotr faktycznie ma rację. Nie ma żadnych planów po zamku, a jego ruiny rozebrała okoliczna ludność za cichym przyzwoleniem zaborcy, któremu na rękę było, że Polacy sami pozbawiają się swojego dziedzictwa... Nie ma się co oburzać panie ~aaa, prawda, to prawda...
historynka
23.05.2010 21:37:42
Wizjom projektantów mówię zdecydowanie - NIE!! Wzgórze Zamkowe winno zachować w miarę autentyczny wygląd, wystarczy je uporządkować, czytelnie oznaczyć miejsce odkrycia kaplicy zamkowej, ustawić estetyczne tablice z opisem historycznym, wykorzystać naturalny budulec - drewno i kamień, beton w tym miejscu to po prostu profanacja.
Jeżeli to był najlepszy projekt, to nawet nie próbuję sobie wyobrazić tych gorszych...
I mam jeszcze jedno pytanie - pewnie retoryczne - jeżeli to ma być robione dla mieszkańców Sieradza, to dlaczego nikt ich nie spytał o zdanie, dlaczego nie zrobiono plebiscytu, dlaczego w ogóle wybrano taki projekt, który nijak się ma do historycznej rzeczywistości???
Krzysiek
23.05.2010 20:45:44
Zamek nigdy nie będzie odbudowany. Nie zostało nic z opisów, planów czy szkiców. Jedyne co jest to stworzony szkic-wizja jednego z naszych sieradzkich archeologów.
"Rewitalizacja" również nigdy nie zostanie zrealizowana, ponieważ archeolodzy na to nie pozwolą.
Co do wypowiedzi jednego z ~aaa, który nie raczył się podpisać: resztki zamku faktycznie zostały rozkradzione przez okolicznych mieszkańców do budowy swoich włości, to co napisał ~Piotr jest jak najbardziej prawdą.
duperelka
23.05.2010 18:01:34
Problem w tym, że takich dokumentów nie ma...
el_paso
23.05.2010 17:17:37
z mojej strony, proszę o wstrzemięźliwość w wystawianiu pochopnych sądów.
dokładne założenia tego etapu rewitalizacji nie zostały jeszcze zaprezentowane. zaprezentowane zdjęcia nie dotyczą samego wzgórza. wątpię by miały tam mieć miejsce jakiekolwiek prace stricte budowlane.

i jestem przekonany, że dostrzegą Państwo zmianę jakościową po zakończeniu prac. graficzne wizualizacje nijak się mają do efektów.
aska
23.05.2010 15:54:21
Kilka osób zwróciło uwagę, że w tej chwili Wzgórze Zamkowe jest zarośnięte trawą i krzakami. Czy ktoś się zastanowił dlaczego prezydent nie kazał tych chaszczy wykarczować, żeby można tam było pospacerować? Śmieci, butelki i inne rzeczy zostawiaja tam sieradzanie, więc do kogo te pretensje? Myślę jednak, że najwyższy czas zaprotestować przeciwko niszczeniu historycznej materii miasta. Nie urodziłam się w Sieradzu, ale podobało mi się to miasto, bo miało rynek, stare wąskie uliczki i wydawało mi się -specyficzny klimat. Okazało się, że w tych wąskich uliczkach w rozpadających się kamienicach (przez lata miejskich) upycha się tych, których nie chcieli sąsiedzi w blokach. Trudno więc zachęcić turystów do zwiedzania starówki, jeśli wciąż natykali się na pijaków i innych twarzowców.
Niestety, teraz Sieradz nie ma już historycznego rynku, a wkrótce straci wzgórze. Pomysł zaakcpetowany przez urzędasów nie ma żadnego związku z historią tego miejsca i jego znaczeniem w całej historii Polski. Tyle, że ani prezydent, ani jego przydupasy nie mają o tym pojęcia.
Na szczęście, niedługo sieradzanie będą mogli rozładować frustrację w małpim gaju, przepraszam w parku linowym.
sieradzanka
23.05.2010 13:46:05
O, Sieradzak. Jak tam Andrzejku leci?
tubylec
23.05.2010 10:03:54
Pomnik główny czasów minionych Bunkier Urzędu "Wojewódzkiego" - to teren praktycznie starówki.
Pomnik dwa - bloki przy Krakowskim Przedmieściu - perełka architektury i urbanistyki.
Pomnik trzy - Papież i Plac Bezradnych koło klasztoru (ładany, ale nie w tym miejscu)
Obecnie powstaje pomnik trzy - parking na średniowiecznym rynku i stacja CPN-u wzorowana nie wiadomo na czym, a to na zgliszczach nie zbadanego terenu rynku (fundamenty nie tylko ratusza, ale też innej zabudowy z XVII w.) o warstwach średniowiecznych nie wspomnę. Zapewne powstaje najwspanialszy kibel na starówce wraz z knajpą i pamiątkarstwem - już widzę tłumy turystów po te pamiątki.

Wzgórze Zamkowe - jak widać się broni , może dzisiejsza powódź ostudzi idiotyczne postindustrialna potworki i zmyje je w jakieś odmęty ?

Odbudowa Zamku ??!! czemu nie - za tyle kasy co poszło na pseudo Rewitalizację - z pół zamku już by stało ! Dokumenty , plany ... po części są, do tego grono specjalistów plus analiza zamków Kazimierzowskich i czemu nie ! Zapewne identyczny nie będzie ! Ale Starówkę Warszawską jakoś odbudowano. Biskupin jest i wszyscy myślą, że był ! Jednak jak to zrobić na terenie należącym do Skarbu Państwa ?! I nie daj Boże, żeby tym zarządzali samorządowcy z Sieradza.

Generalnie - wstyd ! Miasto o 1000 letniej historii i ... obraz nędzy, rozpaczy i marnowania ogromnych pieniędzy ! Giną eksponaty z Muzeum - winnych brak ! Nadzór archeologiczny i konserwatorski pod psem !

Ale pan Walczak przy wyborach wspominał, że chce z Kolegiackiej zrobić Piotrkowską ! No i mamy ! Ten pan powinien zostać pozbawiony obywatelstwa tego miasta ! Zresztą jak wszyscy samorządowcy Sieradza po PRL-u ! Ale nie dziw, bo "projekt" rewitalizacji, to była i jest kpina od samego początku - przygotowana na kolanie, przez ludzi nie mających pojęcia o historii, architekturze, regionie, urbanistyce !!!

Ale - ktoś ich wybiera !? Z bólem przyznam, że głosowałem na tego pana W. - bo niby sieradzanin ! A teraz ... czuje się jak z okolic Kielc - bo mi się scyzoryk w kieszeni otwiera !

Inne perełki ?
- pomnik Wrześnie 1939 -- ruina
- pomnik Grunwaldzki - porażka
- Skansen - ogrodzony ocynkowaną siatką
- Skansen na terenie Skarbu Państwa
- UM Sieradz na terenie prywatnym
- UM Sieradz w budynku PZPR - FATUM jakieś ?
- Muzeum POWIATU - nie miasta
- BWA Powiatu - nie miasta
- Malowane bloki w idiotyczne wzorki (kto za to kasę bierze)
- Znikająca drewniana zabudowa Krakowskiego, Olendrów Małych i Dużych (a skansen jest).
- Lista zabytków z czasów PRL
- i jeszcze dużo innych.

Serce się kroi !

Pytanie jak to zmienić !?



aaa
23.05.2010 09:37:50
Ten facet (J.Walczak) ma chyba jakieś problemy z dzieciństwa związane z wodą, lub z młodości (tryskanie, a może wy......). A może jakiś pomysł - tak przy okazji powodzi - zrobić jedną, WIELKĄ FONTANNĘ np. na tzw. sieradzkich łęgach. Inna propozycja, to fontanna z kolorowym podświetleniem na dachu Urzędu lub na nieopłacanej części parkingu przy UM (mogłaby mieć połączenie z tą na stawie obok UM). Jakieś inne głupie propozycje dla Miłościwie Wydającego Lekką Ręką Pieniądze Podatników Wodza Miasta???
RYCERZ
23.05.2010 09:37:26
Brakuje mi tu jeszcze ,, Biedronki '' lub ,,Polo'' ...i mam nadzieję, że blisko na łęgach będzie postój taxi ...i oczywiście plac dla nauki jazdy...a miało być normalnie .Zabetonują i zakostkują wszystko !!!
aaa
22.05.2010 22:33:10
Nie obrażaj okolicznych mieszkańców (to po prostu chamstwo). Idąc tokiem Twojego rozumku, należałoby sądzić, że np. domki na osiedlu Pisarzy okradała też "okoliczna biedota".
sieradzak
22.05.2010 20:28:11
Trzeba poszukac w historycznych dokumentach, odrestaurowac i pokazac jakie było Wzgórze Zamkowe.Znowu projekt rewitalizacji oparty na betonie,kostce i fontannie oczywiście.Szanuj zieleń a tym bardziej historię Sieradza.
Zen
22.05.2010 20:14:36
Jeżeli nie stać nas na coś solidnego i drogiego - to dbajmy o to miejsce ograniczając ingerencję futurystów. Nie jest rozwiązaniem stworzenie sztucznej choć przecież nie brzydkiej formuły. Był kiedys plan odkopania tego co zostało i zakonserwowania w celu udostępnienia turystom. Ten kierunek jest bliższy wartości historycznejn tego miejsca. Parki budujmy gdzie indziej.
Piotr
22.05.2010 10:57:51
Każdy ma swoją rację, ale... Do tej pory miejsce to, mimo że historyczne porośnięte jest trawą po pas, usiane butelkami, prezerwatywami i innymi odpadkami, a turystyczny ruch tam raczej niewielki. Myślę, że to raczej dobry pomysł, tym bardziej, że na odbudowę zamku nie ma szans, bo nie wydaje mi się, aby ocalały jakiekolwiek dokumenty i plany po zamku. Pamiętajmy też o tym, że to co niegdyś z zamku zostało rozebrali właśnie okoliczni Sieradzanie. Do tej pory stoi niejedna komórka z wymurowana ze średniowiecznej cegły... Mam nadzieję, że cały pomysł to nie tylko kiełbasa przedwyborcza Walczaka (bo on raczej tego już nie doczeka) i gdy projekt dojdzie do skutku postawią tam też jakieś kamery, w przeciwnym razie okoliczna biedota z wszystkim się upora. Wyniosą co się da na złom, nawet tym brukiem się zajmą...
UM SIERADZ
22.05.2010 10:57:39
Na górnym zdjęciu jest przedstawiona ul. Zamkowa, a dolne to Rynek Praski!!!!!
pol
22.05.2010 00:14:57
Jak widać wybory już blisko..... Poprzednia p. Prezydent zafundowała przed wyborami niezmiernie "potrzebny" plac przed Teatrem i pomnik - a miasto kina nawet nie ma. Obecny Prezydent buduje Rynek ale poneważ funduszy nie staje i nie bedzie się czym pochwalić przed wyborami to zbuduje (choć w planach tylko) Sredniowieczne Wzgórze Zamkowe - może naiwni się złapią i znowu wybiorą? Ciekawym tylko co bedą odbudowywać następni Prezydenci przed wyborami bo historycznych miejsc ubywa? A może zamiast wydawać pieniądze na rzeczy "wzbogacające ducha" wydać na "wzbogacające ciało" i przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy?
aaa
21.05.2010 22:57:26
To jest chory i nierealny projekt. Wyrzucone nasze - podatników pieniądze na coś czego nie wolno zrobić. Archeolodzy chyba jeszcze istnieją i muszą zaopiniować takie poczynania - mam nadzieję. Sny o fontanna Walczaka utopią Sieradz lepiej niż powódź.
jomal
21.05.2010 22:11:56
czy my teraz będziemy fontannową stolicą Polski? Jak na niewielkie miasto to nie za dużo tego?
eryk
21.05.2010 21:16:31
jest na porośnięcie krzakami, zaśmiecenie i zasranie przez miejscowych pijaczków. Pamiętam jak można było obejrzeć fragmenty rotundy, jedyną pozostałość po sieradzkim zamku. Niestety nie przywykli do zabytków sieradzanie (bez urazy, bo mam na myśli tę gorszą część populacji) zaczęli... kraść średniowieczną cegłę. Teren ponownie zasypano by w ziemi przechować część historii miasta. Na odbudowę, w zasadzie wybudowanie zamku nie ma co liczyć. Będzie jak jest, a co jakiś czas, któryś prezydent przypomni sobie o tym miejscu...pod koniec kadencji.
sklepmen
21.05.2010 21:16:11
rynek traci historie , rondo kaczyńskiego jeszcze zamek zniszczą i bedzie ok idioci
Ktosia
21.05.2010 20:56:22
Nie dajmy się zwariować! Kolejny pomysł, który przyprawia o rozstrój żołądka. Rynek oszpecą i wzgórze zniszczą!! Czy nie można zrobić tego inaczej?? Weźmy pozytywne przykłady z innych: Zgierz, Łęczyca, ... Tam się udało, a my co??
Yam
21.05.2010 20:23:59
To bardzo przykre, ze postanowiono zniszczyć to miejsce. Zasypanie kamieniami i betonem Wzgórza to klęska. Nie pozwólmy na to. Budowę można oprotestować.
hellraiser
21.05.2010 20:23:52
A może by tak odbudować zamek? Na pewno jakieś zapisy i szkice jak wyglądał zostały.To byłoby bardziej właściwe dla tego miejsca niż sam bruk.
Moro
21.05.2010 18:05:11
odkopac i zabezpieczyc resztki rotundy
Na tych obrazkach to jest wzgorze nasze? a co to za budynki w tle?
eryk
21.05.2010 18:05:02
To tylko pomysł/plan/projekt, który NIGDY nie zostanie zrealizowany!
21.05.2010 15:39:33
bardzo dobrze, że coś się tam pobuduje. Nic tylko trawy, chęchy i psie gówna. Będzie to nadal miejsce historyczne, tylko uporządkowane i atrakcyjniejsze dla zwiedzających. Zamek w malborku też przecież mógłby stać nietknięty od średniowiecza, tylko po co?
kamil
21.05.2010 15:05:17
Jadziu masz rację, ze jest to fantastyczny pomysł na zniszczenie historii tego miasta. To jakaś pomyłka. Wzgórze Zamkowe ma swoją tradycje i to na tym powinno tworzyć się projekty. Widzę, ze nikogo nie obchodzi to co jest naszym skarbem. LUDZIE, NIE MARNUJMY TEGO CO NAJCENNIEJSZE.
jadzia
21.05.2010 14:49:01
Myślę że jest to fantastyczny pomysł
maria
21.05.2010 14:48:55
moim zdaniem, to wzgórze ma charakter historyczny ,a tu trąci nowoczesnością ,nie podoba mi się ,że taki projekt dotyczy tego miejsca,bardziej mi to pasuje w Parku im. A. Mickiewicza.nasi włodarze zupełnie nie mają pojęcia co robią ,byle tylko wydać pieniądze.
8ball3r
21.05.2010 14:09:46
Na tych zdjęciach nic nie widać?
Nie lepiej po konsultacjach archeologiczno-historycznych odrestaurować wszystko tak jak było w wiekach średnich.Zamiast zlecać jakiejś firmie wymyślanie dyrdymałów?
Gośc
21.05.2010 13:09:20
Widać ze coś w tym naszym Sieradzu zaczyna się dziać:-)

Więcej informacji

Sieradz
SPORT

XXXVII Igrzyska Sieradzkich Przedszkolaków

Dzisiaj, 06:10:43

W hali Zespołu Szkół Katolickich w Sieradzu w minioną sobotę, 13 grudnia, odbyły się XXXVII Igrzyska Sportowo-Rekreacyjne Sieradzkich Przedszkolaków. W imprezie wzięło udział 11 sieradzkich przedszkoli.

1
region

XVIII Sieradzki Jarmark Adwentowy

Wczoraj, 20:38:04

Sieradzki Jarmark w tym roku trwał cały weekend. W sobotę można było kupić lokalne produkty a także posłuchac koncertu Sieradz Śpiewa Razem. Z kolei w niedzielę była oficjalna część artystyczna na rynku.

3
region

III Warcki Jarmark Bożonarodzeniowy

Wczoraj, 20:20:18

Za nami wydarzenie pełne świątecznych atrakcji, lokalnych smaków oraz artystycznych występów. Na Placu Klasztornym w Warcie po raz 3 zorganizowano Jarmark Bożonarodzeniowy. Były występy, lokalne przysmaki, choinki a także spotkanie ze Świętym Mikołajem

1
Nasze Radio 104,7 FM
Co teraz?
On Air
10:48
Talk To Me
Damiano David/Tyla/Nile Rodgers
Nasze Radio 92,1 FM... nostalgicznie!
Co teraz?
On Air
10:49
The Christmas Song
Johnny Mathis
00:00 00:00
12.12.2025 9. Świąteczny Bieg Charytatywny dla Helenki
12.12.2025 Budżet Sieradza 2026. Sesja rady miejskiej
11.12.2025 Zaproszenie na Jasełka do SP10 w Sieradzu
10.12.2025 Wizyta dzieci z oddziałów przedszkolnych ze Szkoły Podstawowej im. W. Łokietka w Rossoszycy
11.12.2025 Odpady... jest ich coraz więcej, a ich zagospodarowanie coraz droższe - audycja nr 11

Co, gdzie, kiedy

16.12.2025
"Piosenki o miłości" - z książką do kina
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Zwirki i Wigury 4
17.12.2025
Wystawa malarstwa Anny Juszczak
Kawiarnia Literacka Ratusza
Aleksy Nowak - wspomnienie artysty
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu, ul. Zwirki i Wigury 4
20.12.2025
Świąteczne warsztaty dla dzieci
Pałac w Małkowie
Więcej...








Lista przebojów HitFM Naszego Radia
1
sombr
12 to 12
2
Kacperczyk, Daria Zawiałow
GDZIE TRAFIA MIŁOŚĆ, GDY UMIERA
3
Taylor Swift
The Fate Of Ophelia
Nasze Radio 104,7 FM
🎵 Ładowanie...